Symfonia kolorów, fantazja dziecka w Tate Modern Gallery
Do 9 marca 2014
r. trwa wystawa Paula Klee – jednego z najciekawszych artystów XX wieku. Klee
to jeden z największych twórczych innowatorów swojego czasu. Wszelkie recenzje
tej wystawy spójnie głoszą zachwyty wobec jego prac. Zatem pytanie czy warto
wybrać się do Londynu na wystawę „Paul Klee – Making Visible” wydaje się
zbędne. Chociaż jego pierwsze prace rozczarowują to jednak te z późniejszego
okresu zachwycają i pojawia się przy nich nieodparta chęć zabrania ich do domu.
Klee to radykalny malarz europejskiego modernizmu, miał wpływ np. na
Marka Rothko i Joan’a Miro zatem to wystawa, której nie można ominąć w
ramach swojej edukacji z zakresu sztuki.
Magiczna symfonia kolorów
Klee przedstawiał
świat dowcipnie, pomysłowo, niestandardowo, magicznie. Jego prace to symfonia kolorów: żółtego, niebieskiego i czerwonego co daje niewytłumaczalne wrażenie
radości, muzyki i wolności. To świat realny przefiltrowany przez jego
wyobraźnię. Jego liczne prace trudno sklasyfikować, gdyż widać w nich różne
wpływy i inspiracje.
Czerwono-zielone i fioletowo-żółte rytmy, 1920 (The Metropolitan Museum of Art / Source: Art Resource/Scala Photo Archives) |
Przełom w twórczości
Wystawa „Paul
Klee - Making Visible” zaczyna się od prac stworzonych w czasie pierwszej
wojny światowej i będących przełomem dla artysty – wtedy to po raz pierwszy
opracował charakterystyczne dla jego twórczości abstrakcyjne szachownice
kolorów tzw. "magiczny kwadrat". W obrazach Kleego pojawiają się zabawne
kształty jak z wyobraźni dziecka. Według Kleego sztuka nie oddaje widzialnego,
lecz czyni widzialnym. Był transcendentalistą – wierzył, że świat materialny
był jednym pośród wielu rzeczywistości dostępnych ludzkiej świadomości.
Sukces finansowy
Komedia, 1921 (Tate, Pozyskany 1946) |
Dziecięca
fantazja, różnorodna tematyka była dobrą rozrywką w czasie pierwszej wojny
światowej, odskocznią od trudnych tematów wojennych, ale też sposobem na
ulokowanie kapitału zarobionego na wojnie. Długo nie odnosił sukcesu
finansowego - budżet rodzinny opierał się głównie na zarobkach żony,
nauczycielki gry na fortepianie. Dopiero 1917 rok przyniósł jemu sukces
finansowy. Jego malarstwo było zdecydowanym odwrotem od wojny. Na sukces Kleego
złożyły się dwa czynniki. Jeden natury ekonomicznej – zyski, ze zwiększonej w
czasie wojny produkcji broni przyniosły producentom ogromny kapitał, który potrzebowali
gdzieś ulokować, by nie stracił na wartości. Drugi to pozytywny odbiór zmiany
stylu Kleego na bardziej abstrakcyjny w 1916 r. Zatem Klee zawdzięczał poniekąd
karierę artysty wojnie.
Bauhaus
Pożar w pełni księżyca, 1933 (Museum Folkwang, Essen, Germany) |
Sztuka zdegenerowana
Rok 1930
przyniósł radykalne zmiany artyście. Po przeprowadzce do Düsseldorfu, Klee
został odwołany przez nazistów ze swojego nowego stanowiska dydaktycznego i
schronił się w Szwajcarii z jego rodziną, a jego prace zostały usunięte z
kolekcji i oznakowane jako "sztuka zdegenerowana" w Niemczech. Klee,
pomimo zawirowań politycznych, niepewności finansowej i pogorszenia jego
zdrowia, stał się jeszcze bardziej płodny w swojej twórczości.
Aktualne ceny prac Paula Klee
W 2011 roku na
aukcji Impresjonistów w domu aukcyjnym Christie’s jego obraz „Gelande des
Ubermutes” z 1937 został zakupiony za
£421,250 ($681,026). Inny jego obraz – Tanzern z 1932 został sprzedany
za £4.2 million ($6.8 million a wyceniony był na £2 million/3 million.
Wystawa w Londynie to jedna z
nielicznych okazji kiedy można zobaczyć jego liczne obrazy, rysunki i akwarele
z kolekcji z całego świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz